Huurrecht

Ondernemingsrecht

De ondernemingsrecht en fusies & overnames (M&A) advocaten van Solutions Advocaten combineren brede expertise met jarenlange ervaring om ondernemers te voorzien van praktische, effectieve oplossingen. Onze aanpak gaat verder dan alleen de juridische aspecten: we verdiepen ons in de specifieke situatie van de ondernemer en streven naar maatwerkoplossingen die daadwerkelijk van waarde zijn.


De advocaten van Solutions Advocaten houden zich onder meer bezig met:

Bestuur en toezicht (governance) Goed bestuur en effectief toezicht vormen de basis voor het succes van elke organisatie. Onze advocaten adviseren over de inrichting en verbetering van governance, waarbij we aandacht hebben voor een evenwichtige verdeling tussen controle en regeldruk en ook voor het voor het voorkomen van bestuurdersaansprakelijkheden. We volgen de laatste ontwikkelingen in wet- en regelgeving op de voet, zodat onze cliënten altijd profiteren van actuele inzichten en adviezen.

Fusies, overnames en herstructureringen In de huidige markt zijn fusies, overnames en herstructureringen aantrekkelijker dan ooit. Onze advocaten begeleiden zowel kopers als verkopers door het gehele proces, met speciale aandacht voor transacties tussen familiebedrijven en private equity-partijen, zowel nationaal als internationaal. Of het nu gaat om interne herstructureringen of fiscale en bedrijfseconomische vraagstukken, wij zorgen ervoor dat elk traject soepel en doeltreffend verloopt.

Belangrijke onderdelen van het fusie- en overnameproces waarin wij onze cliënten ondersteunen zijn:

  • Geheimhoudingsverklaring (NDA)
    Bij elke overname is vertrouwelijkheid cruciaal. Wij helpen bij het opstellen van een NDA om de belangen van onze cliënten te beschermen en risico’s op ongeoorloofd gebruik van bedrijfsinformatie te minimaliseren.
  • Verkoopklaar maken van uw bedrijf
    Voor een succesvolle verkoop is een grondige voorbereiding essentieel.

Doordat onze advocaten doorgaans in iedere fase van het verkoopproces worden betrokken, weten zij exact wat er in de huidige markt speelt én wat een potentiële koper belangrijk vindt in bijvoorbeeld het boekenonderzoek en bij de uitonderhandeling van de contracten. Risico’s die door een koper geïdentificeerd worden en niet goed weerlegbaar zijn, resulteren veelal in af te geven vrijwaringen of zelfs een verlaging van de koopsom. ‘Verkoopbaar’ en ‘Verkoopklaar’ zijn immers twee verschillende dingen. Onze advocaten beoordelen juridische structuren, rechten en verplichtingen om mogelijke problemen vroegtijdig aan te pakken en zo een efficiënte verkoop te waarborgen.

  • Letter of Intent (LOI)
    In de intentieovereenkomst (Letter of Intent of LOI) worden, naast bepalingen over de koopsom, een aantal kernafspraken gemaakt omtrent het verloop van de bedrijfsovername en de te volgen procedures.
    In de intentieverklaringen die wij voor onze klanten opstellen voegen wij clausules toe zodat voorkomende juridische conflicten zoveel mogelijk worden voorkomen. Het opstellen van een intentieverklaring bedrijfsovername is meer dan “even een modelletje uit de kast trekken”. De wijze van formuleren luistert bijzonder nauw. Onze juridische expertise zorgt ervoor dat de intentieovereenkomst stevig en solide in elkaar zit
  • Due-diligencebegeleiding
    Tijdens een overname is een due-diligence-onderzoek onmisbaar. Op een koper rust zelfs een plicht tot onderzoek terwijl de verkoper een mededelingsplicht heeft. Daarnaast zijn er in de jurisprudentie allerlei regels ontstaan over de uitvoering en consequentie van het onderzoek. Zodat het onderzoek zorgvuldig moet worden afgewogen op basis van mededelingen van een verkoper.  Wij begeleiden dit proces nauwkeurig, waardoor risico’s tijdig worden geïdentificeerd en beheerst. Dit biedt zowel koper als verkoper inzicht in alle relevante aspecten van de onderneming.
  • Koopovereenkomst
    Een goed opgestelde koopovereenkomst is essentieel. Een transactie is pas geslaagd als de afspraken daaromtrent helder, zorgvuldig en naar tevredenheid zijn vastgelegd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de risicoverdeling tussen Verkoper en Koper in de periode na de overdracht. Onze juristen zijn bedreven in het opstellen en uitonderhandelen van de specifieke voorwaarden van de (ver)koop en de bewoordingen van het contract. Zij schakelen hierbij gemakkelijk met u, uw en onze eigen adviseurs en de vertegenwoordigers van de wederpartij. Vaak gaat een contract enkele malen voor opmerkingen en aanpassingen heen en weer en pas na enkele versies zal een uiteindelijke ‘tekenversie’ ontstaan. Onze advocaten zorgen ervoor dat alle voorwaarden helder en zorgvuldig zijn vastgelegd, zodat toekomstige geschillen worden voorkomen.
  • Begeleiding bij de overdracht
    De daadwerkelijke overdracht van aandelen of activa vereist nauwkeurige coördinatie. Wij werken samen met notarissen om het proces soepel en probleemloos te laten verlopen, van de administratieve formaliteiten tot de daadwerkelijke uitvoering.
  • Aandeelhoudersovereenkomst
    Bij de verkoop van aandelen is een goede aandeelhoudersovereenkomst onmisbaar. Wij helpen u bij het vastleggen van cruciale afspraken tussen aandeelhouders, waaronder zeggenschap, dividendbeleid, en exit-strategieën, afgestemd op de specifieke behoeften van uw onderneming.
  • Geschillen tussen aandeelhouders en of vennoten

Ondanks dat er veelal afspraken worden gemaakt tussen aandeelhouders en/ of vennoten kan er na verloop van tijd toch ruzie of een geschil ontstaan. Onze advocaten kunnen u assisteren bij de interpretatie van de statuten, een aandeelhoudersovereenkomst of vennootschapscontract of de aanpassing of ontbinding/ beëindiging daarvan. Bieden de contractuele regelingen geen soelaas dan kan er voor een B.V. of een N.V. ook worden teruggegrepen op de wettelijke geschillenregeling

  • Financiering en zekerheden Bij transacties zoals fusies en overnames is financiering vaak een belangrijk onderdeel. Wij adviseren over de beste financieringsstructuren en de juiste zekerheden, zoals pandrechten, hypotheken en borgstellingen, zodat onze cliënten verzekerd zijn van heldere en goed gedocumenteerde afspraken.

Bij Solutions Advocaten staan we garant voor duurzame en goed gestructureerde transacties, waarbij we altijd streven naar het beste resultaat voor onze cliënten.


Neem contact met ons op via onderstaande gegevens, of gebruik het contactformulier

Heeft u een ervaren ondernemingsrecht advocaat nodig in Utrecht, Hilversum, Bussum of in ’t Gooi? U kunt een afspraak maken voor een adviesgesprek. Indien gewenst kan dit via videobellen.

Solutions Advocaten

‘s-Gravelandseweg 48
1217 ET HILVERSUM
Telefoon: 035 2003480
Fax: 035 2003489
email: info@solutionsadvocaten.nl

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.